Punktem wyjścia w kreacji spektaklu MY/WY był temat polaryzacji polskiego społeczeństwa drugiej dekady XXI w. Podejmowany przez choreografa Eryka Makohona temat realizuje się w kilku przyjętych płaszczyznach twórczych:
Przestrzeń – Aktor – Widz
Podczas spektaklu reżyser oddziela widza od publiczności siatką. Jest to bunt przeciwko narzucanej przez współczesną politykę konieczności zajmowania jednoznacznego stanowiska. Ta nowa/stara definicja przestrzeni stawia widza w nowej sytuacji odbierając mu funkcję niemego świadka spektaklu na rzecz roli zbiorowej postaci interlokutora. Pozorny podział stanowi tu zatem formę zbliżenia – bezpośredniej konfrontacji.
Pieśń – Ciało – Widz
Pieśń ludowa poddana nowej aranżacji to kolejny z faktorów twórczych budujących następny poziom podziału, podziału między tradycją a współczesnością, polskością a duchem szerszej wspólnotowości. Konotacje z techniką śpiewu białego to odniesienia do idei wolnościowych. Ludowe inspiracje to nie tylko nawiązanie do „przenikającej” podziały mentalności polskiej z jej nutą przaśności i przywar z jednoczesnym naddaniem współczesnego beatu, ale także nawiązanie do Poleskiej Techniki Tańca Współczesnego – koncepcji Jacka Łumińskiego. Zakłada ona czerpanie z ludowości jako ucieleśnienia nie tylko tradycji, ale też pamięci historycznej czy losów narodu.
Spektakl został nagrodzony w konkursie na najlepszy spektakl teatru niezależnego „The Best OFF 2018”. Spośród ponad 220 zgłoszonych do konkursu spektakli, jury w składzie: Piotr Cieplak, Marcin Kęszycki, Dariusz Kosiński, Katarzyna Knychalska, Piotr Olkusz wybrało pięciu laureatów, wśród których znalazł się spektakl „MY|WY”. Spektakl powstał w ramach Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego przyznanego Erykowi Makohonowi na rok 2017.
KTT zaprasza 18 października o godzinie 19.00. Spektakl jest niebiletowany. Wejściówki będą do odbioru, po wcześniejszej rezerwacji miejsc. Rezerwacja pod nr telefonu: 41 361 27 46.
Źródło: KTT