Prezentowany Czytelnikom pierwszy sezon „Przygód Władka” powstawał – z przerwami – od 2015 r. Warianty dwóch pierwszych odcinków (w albumie przerysowanych i uzupełnionych o nowe plansze) odbiorcy mieli okazję przeczytać w magazynie kulturalnym „Projektor” (5/2018) oraz „Komiks i my” (nr 3/2019).
Tak jak to bywa w każdym serialu, czołówkę każdego z odcinków poprzedza krótki wstęp, ujawniający (lub wręcz przeciwnie - przyciemniający) szczegóły z pogmatwanych biografii bohaterów. W każdej z tych wstawek – mamy nadzieję ku uciesze Czytelników – ukryte są aluzje do postaci, autorów, motywów z mniej lub bardziej znanych dzieł kultury.
„Przygody Władka” wyrastają bowiem, m.in. z fascynacji literaturą angielską nurtu gotyckiego, ekranizacjami Chandlera z Humpreyem Bogartem, prozą Agathy Christie, ale i wieloma serialami, z których „Dom grozy”, „Endeavour” i „Murdoch Mysteries”, to tylko nieliczne z wymienionych.
Wszelkie podobieństwo postaci przedstawionych do osób rzeczywistych jest niezamierzone, lecz celowe - w rolach drugoplanowych i epizodycznych występują twórcy ze świata komiksu oraz znajomi i przyjaciele autorów. Akcja została umiejscowiona w rzeczywistych lokacjach z dbałością (zdecydowanie bardziej niż umiarkowaną) o wierność szczegółom.
Skrzydlaty ślimak, talerzyk z pająkiem, obozowisko na korytarzach urzędu – każdy z tych drobnych, acz istotnych elementów świata przedstawionego ma swoją odrębną historię. Być może kiedyś ją opowiemy.
Możemy tylko zdradzić, że w sezonie drugim – o ile taki powstanie – bohaterowie, nie ustając w wysiłkach odnalezienia Lilki, spotkają sobowtóra, odwiedzą siedzibę organizacji RKO w podziemiach największego domu kultury w Polsce, trafią do pracowni rysownika i największego labiryntu na świecie, który znajduje się, oczywiście (!) w Kielcach.
O autorach:
Jerzy Ozga - absolwent grafiki warsztatowej na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (oddział w Katowicach), ilustrator książek, rzeźbiarz, autor okładek. Publikował m.in. w „Komiks-Fantastyka”, „Super Boom”, „Smok Komiks”, „Teraz”, „Komiks i my”, „Projektorze”. Autor storyboardów i opracowania rysunków w filmach Lecha Majewskiego („Pokój saren”, „Autobus na Golgotę”, „Młyn i krzyż”, „Dolina bogów”). Laureat Grand Prix na MFKiG w Łodzi w 2003 r. Scenarzysta i rysownik komiksów: „Księga miecza”, „Flain”, „Głupek Sven”; rysownik: „Ern”, „Salut bohaterom”, „Misja rozpaczy”, „Quo vadis” (2 tomy), „Katyń”, „Yorgi” (4 tomy), „Kapitan Gżebyk na tropie. Niedokończony raport”, „Przygody Władka”.
Paweł Chmielewski - absolwent filologii polskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego, redaktor naczelny magazynu kulturalnego „Projektor”. Publikował m.in. w „Zeszytach Komiksowych”, „Studiach Sienkiewiczowskich”, „Biurze Literackim”, „Komiks i my”, „Ha!art.”, „Nowym Napisie”. Autor książek teoretycznoliterackich: „Słowacki w supermarkecie”, „Słowacki w supermarkecie 2.0”, „Słowacki w McDonaldzie”, trzytomowej historii świętokrzyskiego komiksu „Nie tylko Yorgi” i trzech nagrodzonych dramatów; scenarzysta komiksów: „12 prac Delty 800”, „Pułapka Gargancjana”, „Delta 800 – misja”, „Przygody Władka”, „Paderewski w Białym Domu”, „Kot w butach”. Dwukrotny stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Organizuje Kieleckie Prezentacje Komiksowe i prowadzi oficynę ST „Zenit”. Właśnie skończył książką „Rozmaite gatunki szarańczy. Formy komiksowe w prasie polskiej XIX w.”, która jest dostępna na platformie wspieram.to
Źródło: Kielecki magazyn kulturalny "Projektor"