Magdalena Rucińska:
Ów zwrot ku temu, co w obrazie nie zostało naznaczone, wyartykułowane jest dla mnie niezwykle istotny. Od lat próbuję odnaleźć się w specyficznym malarskim "języku", starając się nie popadać w nadmierną dyskursywność. Fascynują mnie kompozycje oszczędne, budowane na zasadzie amor vacui3. Interesują mnie puste miejsca, fragmentaryczność, retoryka nieobecności.
Według niemieckiego filozofa sztuki Gottfrieda Boehma to właśnie w pustych miejscach – nie-postaciach, nie-rzeczach – należy szukać pełni obrazu, jego ikonicznej gęstości.4
[...] Moje obrazy przenika tematyka osobista, zogniskowana wokół człowieka, wnętrz, motywów roślinnych, fotografii i innych rodzinnych parafernaliów5. A pustka pozwala mi odnaleźć między tymi elementami właściwe relacje. Dzięki niej mogą wybrzmieć w obrazie znaczenia.
[...] warto przy obrazach pomilczeć. Po prostu zatrzymać się i patrzeć. Dać się pochłonąć. Wizualny sens obrazu wyłania się bowiem z ciszy.
1. Heidegger M., Sztuka i przestrzeń, Principia III, 1991, s. 127–128 cyt za: Stasiak J., Pustka nie jest niczym [w:] Rucińska M., Puste miejsca, Wydawnictwa Uczelniane UTP (obecnie PBŚ) 2021.
2. Stasiak J., Pustka nie jest niczym [w:] Rucińska M., Puste miejsca, Wydawnictwa Uczelniane UTP (obecnie PBŚ) 2021.
3. Amor vacui (łac. upodobanie pustki) – tendencja do ograniczania liczby niepotrzebnych elementów w dziele sztuki lub otaczającej przestrzeni, upodobanie do dużych, niezapełnionych powierzchni i estetycznego minimalizmu.
4. Boehm G., O obrazach i widzeniu. Antologia tekstów, Universitas 2014.
5. Parafernalia – rzeczy osobiste.
Magda Rucińska – rysowniczka, malarka, autorka tekstów o sztuce, komiksie i ilustracji. Publikowała m. in. w "Lampie", "Zwykłym życiu" i "Fabulariach". Na swoim koncie ma kilka wystaw indywidualnych, m.in. w Galerii Wspólnej i Galerii Wieży Ciśnień w Bydgoszczy, Galerii Komiksu Cheap East (CK Zamek) w Poznaniu, Galerii Miejskiej w Inowrocławiu. Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2009/2010) i Prezydenta Miasta Bydgoszczy (2016). Finalistka Biennale Bielska Jesień (2017) i Piotrkowskiego Biennale Sztuki (2021). Trzykrotnie wyróżniona w Ogólnopolskim Konkursie Malarskim im. Leona Wyczółkowskiego (2016, 2018, 2020). W 2020 r. obroniła doktorat na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Od dziesięciu lat pracuje na Politechnice Bydgoskiej, na Wydziale Sztuk Projektowych (w Katedrze Architektury Wnętrz), gdzie prowadzi zajęcia z malarstwa i rysunku.
_______
Źródło: KCK