Tematem tegorocznej edycji projektu jest cytat „Być albo nie być”. Motyw ten poddany będzie analizie podczas pracy nad takimi: „Król Edyp” Sofoklesa, „Hamlet” W. Shakespeare’a, „Kordian”, „Balladyna” J. Słowackiego, „Dziady cz. IV”, „Dziady cz. III”, „Dziady cz. II” A. Mickiewicza, „Wesele” S. Wyspiańskiego, „Kartoteka” T. Różewicza.
Uczniowie wraz z opiekunami samodzielnie wybiorą utwory spośród zaproponowanej listy dramatów, a we wspólnych twórczych poszukiwaniach wokół tych dzieł będą ich wspierać: prof. Marzena Marczewska – językoznawca z Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, dr hab. Krzysztof Jaworski – literaturoznawca Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, Karolina Gregorczyk – doktorantka literaturoznawstwa UJK, aktorzy: Ewa Lubacz, Agata Sobota, Anna Iwasiuta-Dudek, Andrzej Matysiak, Andrzej Plata, Zdzisław Reczyński, Marcel Sabat, Dawid Czupryński oraz reżyserzy: Przemysław Żmiejko i Roksana Miner. Prowadzący warsztaty zapoznają młodzież z kontekstem powstawania dramatów, terminologią teatralną oraz praktycznymi elementami pracy nad sztuką i spektaklem.
Projekt „Wczytuję sztukę” odbywa się dwuetapowo. W jego pierwszej, pilotażowej i trwającej obecnie części, bierze już udział Zespół Placówek Resocjalizacyjno-Wychowawczych w Skarżysku Kamiennej, Szkoła Podstawowa w Skotnikach Dolnych, w gminie Wiślica oraz Szkoła Podstawowa w Hucie Nowej, w gminie Bieliny. Wszystkie placówki wytypowane zostały przez teatr „Kubuś” m.in. ze względu na trudniejszy dostęp młodzieży z pozamiejskich ośrodków do dodatkowych zajęć pozalekcyjnych oraz wiek uczestników (klasy 7-8). Finał występu grup nastąpi w czerwcu.
Drugi etap przedsięwzięcia ma charakter konkursowy. Nabór klas (lub grup) do projektu, odbywa się poprzez konkurs na filmik przygotowany przez uczniów w wieku 17-19 lat. Obraz, który może być teledyskiem, minidokumentem, reklamą lub inną formą filmową powinien odpowiadać na pytanie „Być albo nie być?”. Nadesłane realizacje oceni jury. Trzy klasy, które wyślą najciekawszy filmik wezmą udział w projekcie.
Termin nadsyłania zgłoszeń upływa 13 września 2019 roku, zaś ogłoszenie wyników naboru nastąpi do 18 września. Zajęcia warsztatowe ze zwycięskimi grupami odbywać się będą jesienią 2019 roku, w szkołach uczestników oraz w teatrze „Kubuś”. Całość działań zakończy finał i czytanie performatywne sztuk z udziałem młodzieży, zaplanowane na listopad.
Szczegółowy regulamin konkursu oraz formularz zgłoszeniowy znajdują się na stronie teatru, a dodatkowych informacji udziela Karolina Gregorczyk – koordynator projektu, tel. 698859302,karolina.gregorczyk@teatrkubus.pl
Źródło: TLiA