Julian Kasprzyk był nie tylko producentem tych modeli samochodów, ale również ślusarzem, który zrobił samodzielnie narzędzia do ich wykonania. Te auta produkowane były w latach 1961-1980 w zakładzie przy ulicy Krzyckiej we Wrocławiu. Wykonane zostały z metalu z elementami tworzywa sztucznego, a następnie pomalowane według oryginalnego wzornictwa, odwzorowującego sposób malowania prawdziwych pojazdów. Dodatkowo pojazdy wyposażone są w mechanizm napędowy. O randze posiadanej przez muzeum kolekcji świadczą również dołączone do samochodów oryginalne, papierowe metki z pieczątką "Wzorzec wyrobu zatwierdzonego przez komisję oceny zabawek".
Jak pisze w liście do MZiZ Remigiusz Kasprzyk: ”Powstało 6 modeli autek. 4 zostały dopuszczone przez komisję Oceny Zabawek do obrotu państwowego. Są to: autobusik, samochodzik osobowy, samochodzik MO i samochodzik sanitarka I. Samochodzik z napisem "Milicja" nie otrzymał oceny i był sprzedawany wyłącznie w prywatnych sklepach. Autko sanitarka II o kształtach opływowych jest wzorcem modelu na eksport do Mongolii za pośrednictwem przedsiębiorstwa Handlu Zagranicznego „PRODIMEX” Sp. z o.o.”
Dla Juliana Kasprzyka modele aut miały również bardzo osobisty charakter, o czym może świadczyć fakt, że numer tablicy rejestracyjnej 0205XW, to autentyczna rejestracja jego prywatnego samochodu kupionego w 1969 roku.
W latach 70. XX w. nastąpił rozwój firmy. Zakład funkcjonował na zasadach partnerstwa państwowo-prywatnego i zatrudniał 50 pracowników co było maksymalnym pułapem dla zakładów rzemieślniczych.
Część przedstawionych samochodów można zobaczyć na wystawie w Muzem Zabawek i Zabawy „Zatkało kakao? Kreatywny przemysł zabawkarski i dzieciństwo PRL-u”.
Źdródło: MZiZ
Fot. Malwina Sikora