Prof. dr hab. Dorota Sak studiowała w Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi w pracowni projektowania ubioru prof. Aleksandry Pukaczewskiej. Od 1990 roku pracuje w macierzystej uczelni. Prowadzi Pracownię Kształtowania Formy Ubioru. W 2008 r. uzyskała tytuł doktora habilitowanego w dziedzinie sztuki użytkowe. W latach 1999-2002 była członkiem Rady Wyższego Szkolnictwa Artystycznego przy Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Od 2012 do 2016 roku pełniła funkcję kierownika Katedry Ubioru w ASP w Łodzi. W 2014 roku założyła Galerię LOOK w Centrum Promocji Mody w Łodzi, którą prowadziła do 2019 roku. W tym czasie zorganizowała w niej 30 wystaw. Jest inicjatorką i uczestniczką międzynarodowych konferencji i projektów artystycznych. W latach 2003-2010 była tutorem w programie stypendialnym Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Gaude Polonia. W 2019 roku uzyskała tytuł profesora sztuki. Współpracuje z Narodową Akademią Sztuki we Lwowie oraz z Akademią Sztuk Pięknych w Wilnie. Tworzy w zakresie sztuki włókna, projektowania ubioru, malarstwa. Prace prezentowała na licznych wystawach indywidualnych i zbiorowych w kraju i za granicą.
„Rysunek: od liniału i cyrkla / od swobodnej ręki" to tytuł wystawy Stanisława Zbigniewa Kamieńskiego i Jarosława Kawiorskiego. „Te wystawy wzięły się z przyjaźni. Oto dwaj artyści, znający się od dawna, postanowili zrobić coś wspólnie. Już po raz kolejny. (...) Kawiorski, Kamieński – dwie odmienne, wręcz przeciwstawne osobowości twórcze; dwa wyobrażenia na temat wolności artysty; dwa odmienne światy. (...) Rysunki Kawiorskiego i Kamieńskiego sytuują się na antypodach. U pierwszego: stała obecność figury ludzkiej, przywoływanej środkami o dużej rozpiętości formalnej; zawierzenie intuicji i emocji. U drugiego: dominujący duch geometrii; jednorodność środków, wymierność, perfekcjonizm. Znając tych artystów, muszę jednak skorygować tytułową opozycję „od ręki, od liniału“. Nie ulega dla mnie wątpliwości, że wszystkie te rysunki są pochwałą ręki" – napisała w katalogu towarzyszącym wystawie Anna Baranowa.
Stanisław Zbigniew Kamieński studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie i Warszawie, dyplom z wyróżnieniem w Pracowni Litografii Wydziału Grafiki ASP w Warszawie (1978), gdzie w latach 1975-87 pracował jako asystent i adiunkt. W 1989 r. podjął pracę na Politechnice Radomskiej (obecnie Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny); wykładał rysunek odręczny i malarstwo na Wydziale Sztuki do 2020 r. Tytuł profesora sztuk plastycznych otrzymał w 2000 r. W latach 1991-2008 pracował w Muzeum Sztuki Współczesnej w Radomiu, współtwórca kolekcji sztuki polskiej drugiej połowy XX wieku, organizator wystaw polskiego rysunku współczesnego (1978-2001). Uprawia: grafikę, rysunek, malarstwo, fotografię i plakat. Publikuje teksty o kulturze i sztuce oraz fotografie. Współzałożyciel pisma o kulturze „Miastotwórczość”. Otrzymał Srebrny Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis (2017). Autor ponad 40 wystaw indywidualnych.
Jarosław Kawiorski zajmuje się malarstwem, rysunkiem i fotografią. Studiował na Wydziale Malarstwa ASP w Krakowie, dyplom z wyróżnieniem obronił w 1980 r. w pracowni prof. Jana Szancenbacha. Od 1995 roku pracuje na macierzystej uczelni. Obecnie jest profesorem ASP i prowadzi Pracownię Malarstwa i Rysunku I roku studiów stacjonarnych na Wydziale Malarstwa. Wystawiał w ramach ruchu kultury niezależnej w latach 80. Laureat nagród, m.in: Nagrody Fundacji Polskiej Sztuki Współczesnej II Biennale Młodych we Wrocławiu w 1987 r.; Nagrody rektora ASP w Krakowie w konkursie Widzenia Malarskie w 1987 r.; Nagrody Fundowanej Schwan Stabilo IV Międzynarodowego Triennale Rysunku w Norymberdze w 1988 r.; Srebrnego Gryfa XIII Triennale Krajów Nadbałtyckich w Rostocku w 1989 r. Autor 21 wystaw indywidualnych w Polsce i za granicą. Jego prace znajdują się w zbiorach muzealnych oraz w wielu kolekcjach prywatnych w Polsce i za granicą.
Z okazji Dnia Dziecka w Galerii Małej BWA zaprezentuje wystawę ilustracji Joanny Casselius do baśni Marii Konopnickiej "O krasnoludkach i o sierotce Marysi". Artystka namalowała je w latach osiemdziesiątych; zostały wydane przez Krajową Agencję Wydawniczą KAW w formie przeźroczy na taśmie. „Malowane niezwykle precyzyjnie, oparte są na bezpośredniej obserwacji przyrody i rzeczywistego świata. Tak jak w bajce Konopnickiej, realnie przedstawione fragmenty rzeczywistości dopełnione są baśniową fikcją. (...) Wprowadzają one młodego czytelnika i widza w nastrój XIX-wiecznego, wiejskiego życia, naznaczonego wieloma trudami, ale i urokami bliskich związków z naturą" - napisała o ilustracjach dyrektor BWA Stanisława Zacharko-Łagowska. Dzieci mają do BWA wstęp bezpłatny.
Joanna Casselius studiowała malarstwo i grafikę w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, dyplom w pracowni prof. Tadeusza Kulisiewicza na Wydziale Grafiki. Uprawia malarstwo, grafikę, fotografię oraz ilustrację. Udział w wielu wystawach w kraju i za granicą. Jest autorką kilkunastu wystaw indywidualnych oraz wielu realizacji książek dla dzieci. W latach 1993-1999 prezes Okręgu Warszawskiego ZPAP – powstały w tym okresie znaczące projekty artystyczne: Warszawski Miesiąc Malarstwa, Polska Współczesna Sztuka Książki, cykliczny projekt „Ziemia”, wiele wystaw polskiej ilustracji oraz międzyokręgowych wymian wystaw. Członek Komisji Gospodarczej Zarządu Głównego ZPAP, komisji przyjęć do ZPAP na podstawie prac, członek jury Warszawskiej Grafiki Miesiąca. Odznaczona Złotą Odznaką ZPAP. Członek Stowarzyszenia Pastelistów Polskich. Prace w zbiorach Muzeum Narodowego i Muzeum Ziemi PAN w Warszawie, Muzeum im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy.
Wystawy będą czynne do 18 czerwca.
Źródło: BWA