Po lipcowych półkoloniach artystycznych, odbywających się w Łukowie, uczestnicy warsztatów odwiedzą teraz województwo świętokrzyskie, aby pogłębiać temat „ojczyzn”, który rozwijali dotąd poprzez odkrywanie języka sztuk wizualnych, działań aktorskich i muzycznych, a także zabawy ze słowem i filmem. Wszystkie eksperymenty artystyczne miały na celu integrację grup oraz stworzenie możliwości do kreatywnej wypowiedzi na temat własnego "środka świata" – miejsca, w którym każdy czuje się dobrze. Wzajemne poznanie i zaufanie uczestników inicjowano poprzez warsztaty cyrkowe, gry, tańce i spacery, a zwłaszcza wspólne tworzenie z masy solnej „mapy wymarzonych, prywatnych krain”. Na to, aby powstała, złożyło się aż 50 kg mąki i soli, ale przede wszystkim zapał i kreatywna energia dzieci.
Zbudowane makiety stały się pretekstem do tworzenia kolejnych opowieści, krótkich form muzycznych, teatralnych i filmowych. Wszystkie te artefakty zaprezentowano w centrum Łukowa – w Parku Miejskim, w formie jednodniowej instalacji, która pokazywała, co scala wszystkie wymyślone przez dzieci światy. Jej forma prowokowała uczestników do interakcji, do poszukiwania podobnych zainteresowań i doświadczeń. A znalazły się wśród nich np. elementy wyglądu (jak kolor oczu), ale też zwyczajne, codzienne czynności, ulubione potrawy i zainteresowania (np. sport, chodzenie po górach, opieka nad zwierzętami). Ze wskazywanych przez dzieci motywów płynęła refleksja, że problem tożsamości czy patriotyzmu przejawia się dla nich przede wszystkim w poczuciu więzi z najbliższymi czy zwykłe, proste sprawy jak zabawa na swoim podwórku, tęsknota za zabawką, zwierzęciem, albo szacunek do drobiazgów związanych z rodziną lub własnym krajem.
Dalszy proces poznawania ojczyzn oraz dyskusje o swoim miejscu na ziemi będą kontynuowane w dniach 24-26 sierpnia, kiedy to dzieci z Łukowa przyjadą na trzy dni do Kielc. Drugi etap projektu będzie miał na celu przybliżenie dzieciom polskiej kultury m.in. poprzez wizyty w miejscach, które specjalizują się w upowszechnianiu dziedzictwa o charakterze narodowym. W Muzeum Dialogu Kultur dzieci zwiedzą wystawy stałe oraz wezmą udział w warsztatach dotyczących różnorodności kulturowej. Natomiast w Pałacu Biskupów Krakowskich, poza zwiedzaniem stałej ekspozycji, pracownicy muzeum przeprowadzą warsztaty dotyczące polskich symboli narodowych, przybliżą dzieciom legendę o Lechu, Czechu i Rusie oraz historię Gniezna - pierwszej stolicy Polski. Uczestnicy odwiedzą też Muzeum Wsi Kieleckiej, gdzie dowiedzą się, co łączy słowo "ojczyzna" ze słowem "ojcowizna", a podczas wycieczki do wsi Bartków zobaczą najstarsze polskie drzewo - dąb Bartek.
W programie wyjazdu zaplanowano także udział w IV Wakacyjnym Festiwalu Sztuki dla Dzieci i Młodzieży Hurra! ART! W Teatrze „Kubuś” dzieci zobaczą spektakl "Dwie wyspy", który w sposób uniwersalny podejmuje temat budowania więzi między ludźmi i koresponduje z tematem projektu. Wizytę w Kielcach wzbogacą krótkie działania warsztatowe, które mają na celu zebranie refleksji uczestników na temat poznanych miejsc, a także pomogą podsumować rozważania na temat własnych "małych ojczyzn".
Efektem obu etapów projektu będzie przygotowanie krótkiego filmu dokumentalnego oraz publikacji, które na początku października zostaną zaprezentowane m.in. uczestnikom projektu i ich rodzinom, a także nauczycielom i pedagogom z kieleckich placówek szkolno-wychowawczych jako przykład tzw. "dobrych praktyk" integracyjnych.
Źródło: TLiA