Tapiseria „Triumf Ateny” pochodzi z serii „Triumfy bogów” (znane także jako „Triumfy bogów i bogiń” lub „Przyjemności bogów”) i nosi sygnatury Brukseli oraz warsztatu Urbana Leyniersa. Autorami kartonów do tej serii byli Jan van Orley i Augustyn Coppens. Artystyczne aspiracje malarzy oraz wybitne walory artystyczne i techniczne tapiserii Leyniersów zapewniały im niesłabnące powodzenie. Na podstawie zachowanych archiwów warsztatu można wnioskować, że pomiędzy 1717 a 1734 rokiem manufakturę opuściło nie mniej niż 21 kompletów Triumfów. Do dziś zachowało się pięć tapiserii z przedstawieniem "Triumfu Ateny" (w literaturze zachodnioeuropejskiej "Triumf Minerwy") wykonanych przez konsorcjum Leyniers-Reydams: w Museum voor Schone Kunsten w Gandawie, w kolekcji Reginalda Tomsa w Szwajcarii, w Schlossmuseum w Linzu, w Palácio National da Ajuda w Lizbonie oraz w Muzeum Narodowym w Kielcach. Tapiseria kielecka pochodzi zapewne z XI serii wykonanej dla hr. Ferdynanda Leopolda von Herberstein i wysłanej do Wiednia w 1732 roku.
„Bitwa nad Granikiem” należy do serii ilustrującej „Historię Aleksandra Wielkiego" i przedstawia bitwę Macedończyków z Persami w Azji Mniejszej, w pobliżu Hellespontu, nad rzeką Granikos w 334 r. p.n.e. Autorem kartonów do tej serii był Charles Le Brun – francuski malarz, rzeźbiarz, kierownik Królewskiej Manufaktury Gobelinów i współtwórca stylu Ludwika XIV. Pierwsze tkaniny według kartonów Le Bruna z lat 1663-1667 powstały zapewne jeszcze przed 1667 rokiem.
Źródło: MNKi