W 2020 r. aż 98 proc. nastolatków w wieku 13 – 17 lat korzystało z mediów społecznościowych. Niemal wszyscy młodzi ludzie (96 proc.) odwiedzali je co najmniej raz dziennie. Cztery najpopularniejsze aplikacje wśród młodzieży to Facebook (korzystało z niego 89 proc. młodzieży), Instagram (68 proc.), TikTok (64 proc.) i Snapchat (51 proc.).
Pokolenie Z – osoby urodzone po 1995 roku – nie zna życia bez dostępu do internetu i mediów społecznościowych. Smartfony stały się rzeczą, którą współczesny młody człowiek ma cały czas przy sobie.
Wirtualny świat przyniósł wiele korzyści – nawiązywanie kontaktów stało się szybsze i łatwiejsze, użytkownicy mają łatwy dostęp do ciekawych treści – a więc możliwość pogłębiania wiedzy i poszerzania zainteresowań. Natomiast cyfrowy świat niesie ze sobą również wiele zagrożeń. Na przykład młodzi ludzie korzystający z serwisów społecznościowych często nie zdają sobie sprawy z tego, że obraz celebrytów czy idoli w wirtualnym świecie przeważnie jest wyidealizowany. Porównywanie się z nimi może prowadzić do negatywnych emocji, poczucia niższej wartości. Nadmierne korzystanie z serwisów społecznościowych prowadzi również prędzej czy później do uzależnienia i FOMO.
FOMO [z ang. – fear of missing out] oznacza lęk przed wypadnięciem z obiegu. To obawa, że coś istotnego nam umknie, kiedy nie będziemy online. […] W grupie młodych ludzi, w wieku 15–19 lat, wysokiego i średniego poziomu FOMO doświadcza aż… 94 proc. populacji. [Gov.pl]
W bezpłatnym webinarium CEM, zatytułowanym #MEDIAchallenge: cyfrowa tożsamość a własne JA młodzieży wystąpi dr Anna Kalinowska-Balcerzak, autorka książki Cyfrowa tożsamość – jak rozgryźć technologie, które co dzień praktykujemy na sobie?, w której analizuje związki nowych technologii z codziennym życiem. Bada, jak z perspektywy użytkownika wygląda korzystanie z ogromu możliwości, jakie technologia daje współczesnemu człowiekowi.
Rejestracja na stronie: https://cempolska.pl/conferences/mediachallenge-cyfrowa-tozsamosc-a-wlasne-ja-mlodziezy/.
Osoby zainteresowane mogą otrzymać imienne zaświadczenie o udziale w webinarium.
_______
Centrum Edukacji Medialnej to miejsce nauki o mediach, a w szczególności o tym, jak odróżniać informacje prawdziwe od fałszywych. Skupia się na rozwijaniu w Polsce edukacji medialnej, ukazywaniu sposobów walki z fake newsami i dezinformacją. Funkcjonuje w trzech obszarach: interaktywnej wystawy składającej się 10 stref edukacyjnych (historii mediów, historii radia, odsłuchu audycji, edukacyjnej, rozszerzonej rzeczywistości, wiedzy, studia Green Screen, studia nagraniowego, studia Dolby Atmos, fake newsów), strony internetowej (www.cempolska.pl) z konspektami lekcji na temat edukacji medialnej dla nauczycieli i uczniów oraz rozwijaną bazą wiedzy, specjalnych wydarzeń (tj. konferencji, szkoleń, dyskusji panelowych).
_______
Źródła: Centrum Edukacji Medialnej w Kielcach | Cyberprofilaktyka.pl | Gov.pl