Sztuka jest obrazem podupadłej arystokracji, która staje w obliczu rozpadu relacji międzyludzkich i dewaluacji panującego systemu. To opowieść o ucieczce przed życiem w świecie, gdzie nikt nie potrafi wziąć odpowiedzialności za swój los, utrwalając fikcję i karmiąc się iluzją.
-"Wiśniowy sad" pokazuje, że każdy system kiedyś się kończy, że musi odejść i zastąpi go nowy porządek. Przedstawia grupę ludzi, którzy nie potradfią się zjednoczyć i wspolnie działać. Dla mnie to opowieść o marnowaniu wspólnego dobra, którym tu symbolicznie jest rodzinny majątek ze starym domem i sadem. Przyglądając się bohaterom Czechowa, zastanawiam się, dlaczego nie potrafimy porozumieć się w ważnych sprawach i podjąć wspólnego działania. Czy nie umiemy dostroić się do „nowych czasów”, zrozumieć, że zmieniający się świat wymaga innych zasad, idei? - mówi Krzysztof Rekowski, reżyser spektaklu, który na scenie zawodowej zadebiutował spektaklem „Zima pod stołem” R. Topora w Teatrze Ludowym w Krakowie (2002r.). Jego spektakle prezentowane były także za granicą, między innymi na Mittelfest w Cividale del Friuli we Włoszech, na Bejing Fringe w Pekinie i Festiwalu Płatonowskim w Woroneżu (Rosja).
Spektakl powstał na podstawie sztuki Antoniego Czechowa "Wiśniowy sad" w przekładzie Agnieszki Piotrowskiej - tłumaczki literatury rosyjskiej, znawczyni teatru i kultury rosyjskiej, kuratorki projektów teatralnych w Polsce i Rosji.
- Przekład Agnieszki Piotrowskiej bardzo wartko przekazuje dialogi. Jest wolny od poetyzowania. Ten przekład jest bardzo konkretny - tak reżyser uzasadnia swój wybór.
- Po 25 latach pracy zawodowej po raz pierwszy spotkałem się z Czechowem. Daje olbrzymie możliwości scenograficzne - mówi scenograf Jan Kozikowski - autor około 70 scenografii teatralnych. Ma w swoim dorobku także scenografię z kostiumami do spektaklu baletowego „The abyss within” wg „Drewnianego księcia” Beli Bartoka w reż. Laszlo Magacza zrealizowanąw Budapeszcie w 2000 roku. Jest także autorem kostiumów do polskich filmów fabularnych w reżyserii A. Saramonowicza i T. Koneckiego „Pół serio” (także scenografia), „Ciało”, „Testosteron”.
Premiera odbędzie się 21 grudnia 2019 roku o godzinie 19.00.