W kieleckiej Galerii Sztuki Współczesnej Winda po raz pierwszy wystawione zostaną 32 płótna Kowalewskiego, które inspirowane są tekstami myślicielki Hannah Arendt, podróżami artysty do Afryki oraz kondycją współczesnego człowieka. Kowalewski uważa, że żyjemy w świecie, w którym rozum po prostu zbankrutował. Najnowsze obrazy Pawła Kowalewskiego są naturalną kontynuacją jego myślenia o sztuce, są nonszalanckie, wyraziste, mają plakatowy charakter i zawierają proste obserwacje na poważne tematy, które artysta ujmuje w symboliczny kolor. Kowalewski zamknął prace w trzech cyklach: „Hannah Arendt”, „Afrykańskie sny” oraz „Samotność”.
„Ten rodzaj rozziewu między wyglądem a znaczeniem obrazu i wyłaniająca się z tego rozziewu gorzka ironia jest echem młodości, a więc urasta do konstytutywnej cechy twórczości Kowalewskiego. I może być zakorzeniona w jego młodzieńczym doświadczeniu dorastania w biedzie PRL-u i krzepnięcia w opresji stanu wojennego” - wyjaśnia w swoim tekście do wystawy Anda Rottenberg.
Paweł Kowalewski - malarz, autor instalacji, pedagog, twórca reklam, urodził się 20 września 1958 roku w Warszawie. W latach 1978-1983 studiował na Wydziale Malarstwa w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie uzyskał dyplom z wyróżnieniem w pracowni Stefana Gierowskiego. W 1982 roku wraz z Ryszardem Grzybem, Jarosławem Modzelewskim, Włodzimierzem Pawlakiem, Markiem Sobczykiem i Ryszardem Woźniakiem założył formację artystyczną Gruppa i od tego czasu aktywnie uczestniczył we wszystkich jej wystawach i akcjach, był również współwydawcą jej pisma „Oj dobrze już”. Od 1985 roku pracuje jako adiunkt na Wydziale Wzornictwa Przemysłowego ASP w Warszawie. W 1991 roku założył i do dziś prowadzi własną agencję reklamową Communication Unlimited. Paweł Kowalewski mieszka i pracuje w Warszawie. Jego prace powstałe w okresie transformacji ustrojowej, są ważnym komentarzem do czasów PRL-u. Autor takich głośnych dzieł, jak: „Mon Cheri Bolscheviq”, „Symulator Totalitaryzmu” czy „Europeans Only”. Brał udział w szeregu wystaw w kraju i za granicą. Jego prace znajdują się w największych polskich kolekcjach, m.in. Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowego w Krakowie, Zachęty - Narodowej Galerii Sztuki, Muzeum Jerke, a także Fundacji Sztuki Polskiej ING czy Fundacji Rodziny Staraków.
Twórczość Kowalewskiego jest zróżnicowana gatunkowo, obejmuje malarstwo na płótnie i na papierach, wycinanki, rzeźbę (drobne formy w modelinie – gablotki), instalacje i ready mades. Charakterystyczne dla jego stylu są konceptualno-dadaistyczne komentarze, którymi artysta opatrywał swoje prace. Doczepiane do płócien szarfy, wyeksponowane tytuły wykorzystywał jako kontrapunkt do rzeczywistości przedstawionej, przestrzeń służącą komentarzom na temat aktualnych wydarzeń historycznych czy politycznych. Te ostatnie, obok problematyki ogólnoegzystencjalnej, stanowiły niezwykle ważny punkt odniesienia dla twórczości Kowalewskiego. Kilka obrazów z tego właśnie nurtu stało się ikonami malarstwa lat 80. (np. „Mon cheri bolsheviq”). Od lat 90. tworzył serie kolaży, w których skupił się na estetyce codzienności: „Ćwiczenia z estetyki, w jakiej wzrastałem”, „Znaki orientacyjne, które są konieczne, by uniknąć szaleństwa”.
Wernisaż odbędzie się 28 maja o godzinie 18.30. Wystawę można oglądać do 31 lipca 2021 roku.
Źródło: Galeria "Winda"