Najbardziej wyraziste elementy różnicujące strój weselny od stroju noszonego przy innych okazjach widoczne są w stroju panny młodej oraz drużbów weselnych, nieco mniej w stroju pana młodego.
Świętokrzyski strój weselny
We wsiach świętokrzyskich „młody" brał ślub w sukmanie, a do czapki przypięty miał tzw. bukiet z dużą białą kokardą, czym odróżniał się od drużbów, którzy przy bukietach na czapce mieli małe kokardki. Bukiety przy czapkach robione były początkowo z gałązek ruty, a w późniejszych czasach ze sztucznych kwiatków. Starszy drużba miał przy wianku, noszonym bądź przy czapce bądź na piersi, dużą, podwójną kokardę z białej i czerwonej wstążki.
Panna młoda, we wsiach świętokrzyskich, ubrana była w białą koszulę i białą spódnicę haftowaną lub z naszywanymi tasiemkami. Nakładano również gorsety w odcieniach czerwieni i kolorowe duże fartuchy. Na ramiona, zwłaszcza zimą, zarzucano „młodej" dużą wzorzystą chustę szalinówkę o jasnym tle, ewentualnie zapaskę o tradycyjnej świętokrzyskiej kolorystyce (czarne prążki na czerwonym tle). Najbardziej charakterystycznym elementem stroju panny młodej było nakrycie głowy, tzw. strójnik. W północnej części świętokrzyskiego był to wianek z mirtu, z długimi kolorowymi wstążkami spadającymi na plecy. Dużo bardziej strojny był tzw. strefień, mający formę wysokiego, pionowego walca, który tworzyły upięte na kartonowym stelażu wstążki, przetykane srebrny szychem. Poniżej dolnej krawędzi strefienia wstążki opadały luźno, na ramiona i plecy.
Kielecki strój weselny
W stroju kieleckim, podobnie jak w świętokrzyskim, pan młody występował w sukmanie (w tym wypadku z granatowego sukna) i miał przypięty do czapki bukiecik z ruty lub sztucznych kwiatów wykonanych ze wstążek. Natomiast drużbów wyróżniały pęki kogucich piór przypinane do czapek. Z czasem dodano do nich jeszcze kilka sztucznych kwiatków i długą czerwoną wstążkę. Odnotowano także stroik dla drużby, zwany „trzęsionką". Był on utworzony z pierścionków skręcanych ze słomy owsianej, łączonych w pęczki i przypinanych do czapki.
Wyróżnikiem kieleckiego, ślubnego stroju kobiecego był jedynie specyficzny przystrój głowy w postaci strefienia. Boki strefienia wysokości ok. 15 cm robiono z obrączki tekturowej, obszywanej płótnem, podobnie jak denko. Na bokach upinano szpilkami o kolorowych dużych łebkach przymarszczone wstążeczki, a na wierzchu złocisty galonik. Niektóre strefienia miały na denku żywe kwiatki - rozmaryn, rutę i stokrotki. Część wstążek była luźno spuszczona i sięgała do pasa a nawet do kolan.
Sandomierski strój weselny
Weselne stroje włościan sandomierskich różniły się nieco od strojów odświętnych. W I poł. XIX wieku pan młody odziany był w dwie sukmany - modrą i białą. Później jednak zwyczaj ten został zarzucony. Ślub brał „młody" w jednej sukmanie, zaś pod koniec wieku XIX męskim wierzchnim odzieniem ślubnym stała się kapota, podobna krojem i zdobieniem do sukmany ale wykonana z czarnego cienkiego sukna fabrycznego. Kapoty szyte w początkach wieku XX były już krótsze i mniej fałdziste niż sukmany, nie były też zdobione, a z tyłu u dołu posiadały rozcięcie. Nakrycie głowy pana młodego (czerwona rogatywka lub kaszkiet) ozdobione było z lewej strony bukietem ze sztucznych kwiatów ze szklanymi kolorowymi błyskotkami.
Najbardziej charakterystycznym elementem stroju drużby w Sandomierskiem był nakrochmalony, biały płócienny fartuch sięgający do kolan. Był on uszyty z pasa płótna o długości 4 - 5 m i szerokości ok. 60 cm. Jeden dłuższy bok wszywany był w oszewkę o dł. ok. 2 metrów, dlatego też cały płat płótna musiał być przed wszyciem mocno umarszczony. Fartuchem okręcano się w pasie dwu a nawet trzykrotnie i wiązano z przodu na troczki. Ta archaiczna forma stroju obrzędowego zaniknęła na przełomie XIX i XX wieku.
Pannę młodą ubierano w Sandomierskiem na biało. Niemniej sam zestaw elementów stroju ślubnego nie różnił się właściwie od stroju odświętnego na inne okazje. Na rozpuszczone włosy wkładano weselny strójnik. Występowały dwa rodzaje strojników. Jeden, przypominający formą skopek, zrobiony był z tektury i obszyty wstążkami, które biegły znad czoła przez całą głowę do tyłu, gdzie swobodnie zwisały. Wstążki upięte były za pomocą szpilek z kolorowymi łebkami, przybierano je dodatkowo kwiatkami i galonami. Drugim typem strojnika była dość wysoka przepaska tekturowa, przybrana rutą, galonikami i sztucznymi kwiatami. Z tylu przyszywano do niej długie wstążki, sięgające zazwyczaj niżej pasa.
Krakowski strój weselny
Wśród Krakowiaków żyjących na południowych i południowo-zachodnich rubieżach Kielecczyzny przez cały wiek XIX męski odświętny strój krakowski był jednocześnie obowiązującym strojem weselnym dla pana młodego. Jedyną w zasadzie cechą podkreślającą obrzędowy charakter takiego stroju w przypadku „młodego" była większa niż przy innych okazjach wiecha pawich piór przyczepionych do jednego, a czasem nawet do dwóch boków czerwonej rogatywki.
Stanowczo bardziej wyrazisty był w tym subregionie strój obrzędowy drużby weselnego. Wyróżniała go czerwona rogatywka zdobna złotą lamą naszytą na krzyż po przekątnej na zewnętrznej stronie denka czapki, która dodatkowo przystrojona była świecidłami i czterema bukietami sztucznych kwiatów. W pierwszej połowie XIX wieku istotnym elementem stroju drużby weselnego był, podobnie jak w stroju sandomierskim, krótki płócienny fartuch, obficie fałdowany i zdobiony haftem. Kolejnym atrybutem wyróżniającym strój drużby weselnego była czerwona chustka, zaczepiona u dziurki kaftana lub przywiązana do metalowej spinki koszuli.
Krakowski strój weselny panny młodej do końca XIX wieku od stroju noszonego na inne okazje odróżniał jedynie efektowny wianek, z dość wysokim przodem, uwity z prawdziwych kwiatów. Do wianka mocowano zazwyczaj kolorowe, spływające w dół wstążki, często też na jego szczycie przytwierdzano kiść złocistego szychu.