Szpital Przemienienia film z 1978 roku w reżyserii Edwarda Żebrowskiego, scenariusz (wg powieści Stanisława Lema pod tym samym tytułem) Michał Komar, Edward Żebrowski, zdjęcia Witold Sobociński, muzyka Stanisław Radwan. W filmie wystapili Piotr Dejmek, Jerzy Bińczycki, Henryk Bista, Ewa Dałkowska, Gustaw Holoubek, Zygmunt Hübner, Ryszard Kotys, Zbigniew Zapasiewicz, Wojciech Pszoniak, Piotr Szulkin. Film został nagrodzony miedzy innymi na festiwalu w Locarno w 1979 roku oraz otrzymał główną nagrodę – Srebrne Lwy Gdańskie na VI FPFF w Gdańsku również w 1979 roku. Szpital Przemienienia to traktat moralny, którego akcja rozgrywa się na początku hitlerowskiej okupacji w likwidowanym przez Niemców szpitalu psychiatrycznym. Podejmuje on problematykę odpowiedzialności w warunkach totalnego zagrożenia. Amator film z 1979 roku w reżyserii Krzysztofa Kieślowskiego, scenariusz Krzysztof Kieślowski, zdjęcia Jacek Petrycki, muzyka Krzysztof Knittel. W filmie wystąpili Jerzy Stuhr, Małgorzata Ząbkowska, Ewa Pokas, Stefan Czyżewski, Jerzy Nowak, Tadeusz Bradecki. Obraz Kieślowskiego był wielokrotnie nagradzany na festiwalach w kraju i za granicą. Amator to jeden z najwybitniejszych filmów, zaliczonych do tzw. kina moralnego niepokoju. Jego głównym bohaterem jest Filip Mosz - kapitalnie grany przez Jerzego Stuhra - zaopatrzeniowiec w zakładzie przemysłowym gdzieś w podkrakowskim miasteczku. Momentem przełomowym w jego życiu staje się kupno amatorskiej kamery filmowej. Filip bowiem, jako człowiek bez reszty oddany rodzinie, pragnie uwiecznić narodziny i rozwój swej córki. Wieść o zakupie Mosza obiega zakład pracy. Filip otrzymuje propozycję nakręcenia filmu z okazji dwudziestopięciolecia istnienia przedsiębiorstwa. Dyrektor zakładu obejmuje nawet protektorat nad nowo powstałym amatorskim klubem filmowym. Film już od momentu premiery budził żywe zainteresowanie. Poruszone w nim problemy roli i miejsca sztuki w świecie, granic odwagi i odpowiedzialności w życiu społecznym były swoistą odpowiedzią Kieślowskiego na niepokoje trawiące pod koniec lat siedemdziesiątych pokolenie ówczesnych trzydziestolatków.